גישת הליוויק (Halliwick) 

גישת הליוויק פותחה ע”י ג’יימס מקמילן, מהנדס הידראולי ומאמן שחיה. הגישה פותחה במקור כדרך ללימוד שחייה עבור אנשים עם מוגבלות. עם הזמן, הגישה התפתחה גם כדרך לימוד שחייה לאנשים ללא מוגבלות וגם כדרך טיפול.
באמצעות הגישה הזו, האדם מתנסה בשליטה בתנועה ובנשימה במים ללא צורך באביזרי ציפה ובכך רוכש הן תחושת שליטה והן תחושת דימוי עצמי משמעותית.
הגישה מבוססת על הכרת תכונות המים והתנהגות הגוף האנושי במים והיא כוללת 10 נקודות הנלמדות בקצב המתאים לשחיין, החל משליטת נשימה במים, דרך תנועה ושמירה על שווי המשקל במים ועד לתנועה עצמאית.
הגישה שמה דגש על הקניית בטחון ועצמאות ללא שימוש באביזרי ציפה, על מנת שהשחיין יוכל לרכוש תחושת שליטה, בטחון ומסוגלות. . גישת לימוד וטיפול זו בטוחה בכל גיל לכל אדם, ולאנשים עם מוגבלויות שונות ומגוונות.
העבודה בגישת הליוויק הוא הינהיחידנית – לכל שחיין מדריך אישי. המדריך והשחיין הם יחידה בתוך קבוצה, כך שהשחיין נהנה גם את מהיתרונות החברתיים של קבוצה.
דרך משחק, המותאם לגיל וליכולת, השחיין נעשה מודע לתכונות המים. תמיכה נכונה של המדריך מאפשרת לשחיין להתנסות בתנועות שאינן מוכרות לו ביבשה. אחרי שנעשית ההסתגלות המנטלית הראשונית למים ועקרונות שיווי המשקל נרכשים, יכול השחיין “להיפרד” מהמדריך ולראשונה בחייו הוא מתנסה בתנועה עצמאית במים.
המטפלים במרכז ההידרותרפי מוסמכים ומיומנים בעבודה לפי גישת ההליוויק ואף משלבים אותם יחד עם טכניקות טיפוליותה נוספות לצורך השגת המטרות הטיפוליות התפקודיות של המטופל.
קישור לאתר ההליוויק הבינלאומי- https://halliwick.org/ 

 

שיטת טיפול ג’הארה

ג’הארה היא שיטת טיפול במים שייסד מריו ג’הארה.  שיטה זו מעניקה לאדם המתנסה בה מודעות גוף ותנועתיות נכונה השיטה מעניקה לאדם אפשרות ליצור מכניקת גוף בריאה ומודעות באמצעות שילוב בין תרגילים אקטיביים במים לבין תנועה בציפה, תוך הקפדה על דיוק, הקשבה והדרכה ליציבה נכונה.

השיטה מתייחסת למבנה הגופני, לתכונות המיוחדות של המים ולהבנת הגוף במרחב והיא מועילה הן למטופלים והן למטפלים במים.

ניתן לשלב את שיטת הג’הארה בטיפול ההידרותרפי ,ההידרותרפי, , בקבוצות התעמלות במים ,במים, ובפעילות פעוטות במים. ניתן גם לתאם טיפול או לתאם טיפול ג’הארה חוויתי בפני עצמו., בנפרד ממסגרת הטיפולים.

https://www.facebook.com/JaharaInternational/

 

שיטת באד ראגאז- (Bad Ragaz Ring Method )BBRM 

שיטת טיפול במים שפותחה במהלך המאה ה-20 ושמה ניתן לה על שם המעיינות החמים שליד עיירת הספא באד ראגאז בשוויץ ועל שם אביזרי הציפה בהם נעשה שימוש בטיפול זה (Ring).
השיטה מבוססת על עקרונות טכניקת ה Proprioceptive Neuromuscular Facilitation (PNF) ועל העקרונות הביומכניים הפועלים בטבילה במים.
השימוש בשיטה מאפשר שיפור של כוח, גמישות וקואורדינציה בהתאם למטרות הטיפול התפקודיות של המטופל.
בטיפול עצמו המטופל שוכב בציפה על הגבצף על גבו בתמיכת אביזרי ציפה. המטפל מספק תמיכה ומגע על מנת ליצור  והמטפל מתאים לו את אביזרי הציפה ,התמיכה והגירוי התחושתי בכדי ליצור הפעלה ממוקדת ומדויקת.
המטפלים במרכז ההידרותרפי מוסמכים בשיטה זו ועושים בה שימוש כחלק מהטיפול ההידרותרפי לפי הצורך.

 

ווטסו –  WATSU 
WATER = מים  SHIATSU = שיאצו 

שיטת הטיפול בווטסו מבוססת על האמנות היפנית העתיקה – זן שיאצו. שיטת הטיפולהשיטה פותחה ע”י הארולד דאל במעיינות החמים בקליפורניה.
בטיפול ווטסו המטופל צף על בידי המטפל שהמשתמש בתנועה, בנקודות לחץ ובמתיחות לצורך שחרור אנרגיה לאורך המרידיאנים של הגוף לפי עקרונות הזן-שיאצו.
השפעת הזן שיאצו גדלה בהרבה כאשר טיפול ניתן במים החמים המרפים את השרירים ותומכים בעמוד השדרה. במים עמוד השדרה יכול לנוע בצורה שאינו יכול לנוע ביבשה, המשקל מופחת ויש אפשרות לשחרור אנרגיה.
הטיפול מהנה ומרגיע, עוזר מסייע בלהפחתת כאב ולבשיפור התנועתיות ובכך תורם לשיפור התפקוד היום יומי, הן לאנשים בריאים והן לאנשים עם מוגבלויות פיזיות או מנטאליות.
ניתן להשתמש בווטסו כחלק מסדרת טיפולי הידרותרפיה או כטיפול חוויתי בפניי עצמו.
המטפלים במרכז מוסמכים ומיומנים בשיטת טיפול זו ומשלבים אותה במסגרת הטיפול ההידרותרפיים.

 

האי צ’י  Ai Chi 
Ai= Aisuru= לאהוב  Chi= אנרגיית החיים 

האי-צ’י הינה אחת משיטות הטיפול בהידרותרפיה. השיטה מבוססת על תנועות איטיות המלוות בנשימות עמוקות והיא מתבססת על אלמנטים מן הצ’י-קונג והטאי-צ’י.
[
השיטה פותחה על ידי ג’ון קונו מיפן שיצר סדרת תנועות המתחברות לתרגול אקטיבי שלם שדומה מעט לטכניקת הטאי צ’י בזרימת התנועה האיטית.

התרגול נעשה בעמידה כאשר הברכיים כפופות מעט והמים החמימים עוטפים את הגוף עד מעל הכתפיים. משך וגודל התנועה מותאם לקצב הנשימה ובכך מתפתחת מודעות עמוקה לנשימה ולתחושת הגוף במרחב.

סדרת התנועות נבנית בהדרגתיות, היא מתחילה בתשומת הלב לנשימה, ממשיכה בשילוב של נשימה ותנועת הידיים ואז משלבת תנועתיות של הגוו, הרגליים והגוף כולו. כל אדם מוזמן ללמוד את השיטה ולעשות את ההתאמות הדרושות עבור עצמו וגופו.

התנועה בשיטת האי צ’י מאתגרת את מערכות הנשימה, שיווי המשקל והקואורדינציה ואף נמצאה כיעילה לפיתוח הזיכרון והחשיבה. היא מתאימה הן לשחיינים והן למי שאינם יודעים לשחות ונהנים ממנה גם ילדים וגם מבוגרים עם או בלי מוגבלות.

ניתן ללמוד האי צ’י בקבוצה או באופן פרטני ולאחר מכן גם להמשיך ולתרגל בבריכה באופן עצמאי.

קישור לסרטון : https://www.youtube.com/watch?v=Wje4Y4E1CXA&t=80s