ריפוי בעיסוק

צוות המרפאות בעיסוק במרכז דה לו לגיל הרך, במרכז בקלנסווה ובבית הספר, מעניק טיפול לכל הילדים במרכז, וכן הוא שותף בבניית תכניות הלימודים האישיות, ובעיצוב סביבת המרכז כולו.

מטרת ההתערבות בריפוי בעיסוק הינה לקדם את יכולתם של הילדים להשתתף בתחומי החיים השונים, דוגמת משחק ובתפקודי יום יום בסיסיים, דוגמת אכילה, לבוש, ניידות ופעילות בשעות הפנאי.

עבודת המרפאות בעיסוק מגוונת וכוללת טיפולים פרטניים וקבוצתיים, טיפולים בחדר הסנוזלן,  הדרכות הורים וצוות חינוכי וביקורי בית. כמו כן, עוסקות המרפאות בעיסוק בביצוע התאמות של משחקים, ועיצוב מותאם של סביבות משחק.

אמצעי הטיפול כוללים ביניהם אביזרים טכנולוגיים מסייעים, דוגמת מחשבים אייפד, משחקים מותאמים, וכן אביזרי עזר, דוגמת סדי ידיים ואביזרי הושבה.

תחומי העבודה בריפוי בעיסוק במרכז:

1. משחק ופנאי– מרפאות בעיסוק מסייעות לקידום ושיפור רמת המשחק של הילדים במרכז, מתוך הכרה כי המשחק הוא העיסוק המרכזי בגילאי הילדות. כמו כן, ניתנת התייחסות לתפקודו של הילד בהקשרים השונים (גן ובית), ועל בסיס כך נעשית עבודת על מציאת תעסוקת פנאי, המותאמת לילד ולמשפחתו.

2. תפקודי ידיים– דרך שימוש בפעילויות ספציפיות, כגון משחק או יצירה מושם דגש על תפקודי הידיים בכלל, ועל מיומנויות ספציפיות, כגון הושטת יד, אחיזה, מיומנויות מוטוריות עדינות, תיאום עין יד ועוד.

3. תפקודי ראיה– נעשית עבודה פרטנית עם ילדים לקויי ראיה בחדר חושך ובסביבות מותאמות בתוך הגן על קידום מיקוד ומעקב מבט, ועל יכולות ראיה שונות התומכות בתפקודו של הילד בגן.

4. עיבוד תחושתי– נעשית הערכה של אופן העיבוד החושי של הילדים בגן, וכן נבנות תכניות תחושתיות בעבור ילדים עם לקויות בוויסות חושי (רגישות יתר/תת רגישות), בשימוש בפעילויות בגן ובחדר הסנוזלן.

5. תפקודים קוגניטיביים– לכל ילד ניתן תיווך על פי צרכיו, ומוקנים הרגלי עבודה והתארגנות. כמו כן, נעשית התאמה של רמת הקושי של המטלה הניצבת בפני כל ילד ליכולותיו לעידוד למידה והכללה.

6. עצמאות בחיי היום יום– נעשית עבודה רבה על הפחתת מגבלות בחיי היום יום של ילדים על מנת לאפשר להם השתתפות אופטימלית בתפקודי היום יום. דרך תרגול, הדרכת הורים וצוות, והתאמה של אביזרים מסייעים בסביבה ניתנת לילדים ההזדמנות לקחת חלק פעיל באכילה, לבוש, היגיינה וטיפול אישי, בהתאם ליכולותיהם.

7. התאמת סביבה ונגישות– מרפאות בעיסוק עובדות בשיתוף פעולה עם צוות הגן בנושא התאמת פינות המשחק בגן, וכן בנושא התאמה של משחקים ספציפיים לעידוד עצמאות מרבית של הילדים. בנוסף, נעשים ביקורים והדרכות הורים בבית לצורך התאמת הסביבה לילד.

שימוש באביזרים טכנולוגיים כאמצעים טיפוליים:

מזה שנים רבות שאנו עושים שימוש במחשבים ככלים טיפוליים לילדים עם צרכים מיוחדים. דרך השימוש באביזרים שונים (מתגים, זרועות, עכברים מותאמים ועוד) ניתנת לילדים הזדמנות להפעיל את המחשב באופן עצמאי, לשחק, להקשיב לסיפורים ועוד.

עבור כל ילד נעשית הערכה, ונבנית תכנית מותאמת על ידי רכזת המחשבים וצוות מקצועות הבריאות. ניתנת התייחסות הן לשימוש באביזרי הפעלה מתאימים, שימוש בתכנות התואמות את תחומי העניין ויכולותיו של הילד, ולהושבה וארגונומיה לעידוד שימוש אופטימלי של הילד במחשב. במקביל, נעשו פיילוטים עם חברות תכנה שונות, שהניבו תכנות ומשחקים ייחודיים אותם ניתן להתאים באופן ספציפי לכל ילד.

לאורך כל הזמן ניתן היה לראות כי המחשב, המספק פידבק קולי וחזותי מעלה את רמת המוטיבציה והיוזמה של הילדים, וכן מאפשר להם עצמאות, שפעמים רבות לא היתה נראית בפעילויות אחרות.

כלי טכנולוגי נוסף בשימוש טיפולי הוא האייפד, בו אנו מתנסים כבר מעל שנה, זאת בהתאם למגמה עולמית הולכת וגוברת של כניסת טכנולוגיה לחיי האוכלוסייה הכללית בכלל, ולחיי אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים בפרט. שימושי האייפד מגוונים ומותאמים לצרכיו של כל ילד, ביניהם משחק, תעסוקה עצמאית בשעות הפנאי, תקשורת, למידה, שיתוף בחוויות ועוד.

לאיי פד מאפיינים ייחודיים ההופכים אותו לכלי טיפולי מסייע בעל פוטנציאל גדול. משקלו הקל והיכולת לשאת אותו ממקום למקום הופכים אותו לכלי נייד וזמין בכל סביבה. מסך המגע הרגיש והאינטואיטיביות שבו הופכים אותו לקל לתפעול, והמשוב הקולי והחזותי הברור והמיידי מעורר עניין, יוזמה ומוטיבציה אצל ילדים רבים. נוסף, על כך, מחירו הזול יחסית הופך אותו לבר השגה למשפחות רבות. הפופולאריות הרבה לה זוכה האייפד בארץ ובעולם הופכת אותו למכשיר מקובל ונורמטיבי לשימוש, בעל פוטנציאל ליצור אינטראקציה בין הילד לבין אחיו וסביבתו.

כיום צוות המרפאות בעיסוק בשיתוף עם קלינאיות התקשורת מובילות תהליך של הכנסת האיי פד למסגרות הגנים ובית הספר, תוך מתן הדרכה לצוות החינוכי והתאמה של אופן השימוש במכשיר, תוך התייחסות לאופן ההפעלה הפיזי של המכשיר, ולתכנים ספציפיים עבור כל ילד. ניתנת  הדרכה להורים בנוגע לאופני שימוש מומלצים בבית, מידע טכני בנוגע למכשיר וניתן ליווי מרחוק לאורך השנה.