נגישות השירות הרפואי לאנשים עם מוגבלות בימי הקורונה

בעיקר בתקופה מאתגרת זו, חשוב להמשיך להעניק שירות רפואי מותאם לאנשים עם מוגבלות.
במסגרת פרויקט “שירות שווה” = רפואה בגובה העיניים; מערך ההכשרות לצוותים רפואים אשר פיתחנו במכון טראמפ, נשתף במידע רלוונטי שיכול לסייע לצוותים הרפואיים המעולים והיקרים, במתן שירות מותאם גם בימים מאתגרים אלו.

צוותים רפואיים נשמח לתת מענה און ליין לסוגיות בנושאי התאמת השירותים הרפואיים לאנשים עם מוגבלות. למידע נוסף- רוני גוטליב ניצן-  roni@beitissie.org.il

 

מתן שירות וסיוע רפואי נגיש לאנשים עם מוגבלות בתקופת משבר הקורונה- 

מידע מרוכז מתוך אתר- נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות https://www.gov.il/he/departments/guides/corona_accessible_info?chapterIndex=9

 

הנחיות תקשורת ושירות נגיש לאנשים עם מוגבלות בעת חירום – ריכזנו עבורכם הנחיות תקשורת ומתן שירות וסיוע נגישים לאנשים עם מוגבלות בעת חירום

בעת חירום ייתכן ותצטרכו להגיע לאנשים עם מוגבלות לצורך בדיקות, העברת מידע או על מנת לפנותם לבידוד או טיפול. ישנה חשיבות רבה לעשות פעילות זו בצורה שוויונית, נגישה, מכילה ומכבדת. על כן, ריכזנו עבורכם במסמך זה מספר דגשים שיסייעו לכם בכך:

1. אדם עם מוגבלות בניידות – ייתכן שיקשה על האדם ללכת ולצאת מהבית יחד עמכם.

יש לוודא כי:

הרכב שמיועד לפינוי אדם עם מוגבלות המתנייד בכיסא גלגלים, הוא רכב המאפשר העלאת והסעת אדם עם כיסא גלגלים.

הרכב עוצר במקום המאפשר להעלות את האדם או להורידו מהרכב בכבוד ובנוחות.

במקרה של כיסא ממונע, וודאו כי ניתן להיכנס עם הכיסא לתוך הרכב, לעגן אותו ולהבטיח נסיעה בטוחה של האדם.

כאשר אדם מסוגל לעבור בכוחות עצמו למושב ברכב, אפשרו לו לעשות זאת.

וודאו כי כיסא הגלגלים, ההליכון או כל ציוד נוסף שבעזרתו הוא מתנייע או נזקק לו, יגיע עמו ליעד.

2. אדם עם מוגבלות בשמיעה – יתכן שאדם זה יתקשה לשמוע את הנאמר.

יש להשתמש באמצעים נוספים כדי ליצור תקשורת מועילה:

רצוי להכין בלוק כתיבה ועט לאפשר תקשורת כתובה.

רצוי ככל הניתן לאפשר קריאת שפתים ולדבר בצורה ברורה כאשר הפנים מופנות לאדם.

אם רלוונטי, לאפשר תרגום לשפת סימנים או תמלול בכתוביות של הנאמר.

אם יש במקום מערכות כריזה, רצוי שתהייה גם מערכת העברת מידע חזותיות.

אם יש מערכות התראה חשוב שתהייה גם מערכת התראה חזותית (לדוגמא אורות מהבהבים).

הינה דוגמא מצוינת לנגישות השירות לאנשים עם לקות שמיעה בתקופת הקורונה:

 

3. אדם עם מוגבלות בראיה – אדם עם מוגבלות בראיה עלול להתקשות בהתמצאות במרחב

יש לוודא כי:

הוא מקבל הסבר על מקום הימצאו, מה נמצא וכיצד נראה המרחב בו הוא נמצא (לדוגמא: מיקום השירותים, מקלחת, מדרגות, מיקום כפפות וחומרי חיטוי).

מקבל מידע כתוב בפורמטים נגישים, בכתב גדול או בפורמט דיגיטלי נגיש לפי בקשתו.

מסומנים המכשולים בדרך, כולל דלתות וקירות זכוכית.

ניתן להושיט לו את הזרוע כדי שיאחז בך, באופן שנוח לו. לרוב יאחז בכתף או במרפק וימקם את גופו צעד אחד מאחורי המוביל כדי להרגיש את תנועות הגוף שלו.

במדרגות רצוי להניח את ידו על המעקה, סיוע בישיבה מתאפשר על ידי הנחת ידו על גב הכיסא.

חשוב לא להפריד בינו לבין חיית השירות שלו.

 

4. אדם עם מוגבלות נפשית או על הספקטרום האוטיסטי 

לעתים מוגבלויות אלה אינן ניתנות לזיהוי. יש לשים לב שמצבי חירום ולחץ עלולים להשפיע מאוד וייתכנו תגובות של – הסתגרות, קיפאון, בלבול, הזיות, רעידות ועוד.

יש לוודא כי: 

הסברים ברורים ופשוטים על המתרחש ומה שצפוי.

הקרנת ביטחון תורמת להרגעה. חשוב לדבר בגובה העיניים.

לאפשר להסתייע בחיית שירות או חפץ מרגיע או בכל ציוד חשוב לו.

אדם הנמנע ממגע – אל תיגע בו, הנחה לאט באמצעות תנועות גוף ודיבור.

 

5. אדם עם מוגבלות שכלית.

האדם עלול להתקשות בהבנת מידע ובהעברתו.

ניתן להשתמש בסמלים ותנועות גוף לצורך הסברים- פישוט לשוני.

חשוב לדבר בשפה פשוטה וברורה.

הקרנת ביטחון.

פנייה אל האדם ולא אל המלווה שלו.