מה עליי “להחזיק” בראש בזמן טיפול?!

 

הטיפול ההתפתחותי מפגיש אותנו, המטפלים, עם סיטואציות  רגשיות מורכבות. אנו נתקלים לא אחת במצבים בהם עולים נושאים כגון: התמודדות עם אבחנה קשה, אי ודאות, חרדות של הורים, אימהות לאחר לידה, תפיסות הורות שונות, הורות במבחן ועוד.

הטיפול ההתפתחותי כולל מרכיבים חודרניים פיזית ונפשית, שיכולים להפוך את הסיטואציה הטיפולית למאיימת, עבור ההורה, עבור התינוק / הילד ועבור המטפל. התערבות טיפולית היא מהרגע הראשון חדירה למרחב הורה / ילד .אז מה עושים עם כל זה? ממשיכים לפעול על פי האינטואיציה? משאירים את “הרגש” מחוץ לחדר?

בעשורים האחרונים חלה התקדמות גדולה בידע ובמחקר בתחום ההתפתחות הרגשית של ילדים. ישנה כיום הסכמה נרחבת על ההשפעה המכרעת שיש לקשר הורה –ילד על התפתחות תקינה. מחקרים רבים מדגישים גם את חשיבות הקשר ואת מערכת היחסים שנוצרת בין ההורה- ילד- מטפל כגורם משמעותי בהשגת תוצאות טיפוליות טובות יותר.

למרות האמור לעיל, מהדיווחים המגיעים מהשטח עולה כי אין מספיק ידע והכשרה למטפלים בתחום הרגשי. יתר על כן, חלק מהמטפלים אף חוששים מעיסוק בתחומים אלו מתוך תחושה שתחום זה אינו תחת הגדרת תפקידם וכי אין להם ” מנדט” לעסוק בנושאים אלו.

מטרת הקורס הנוכחי היא העמקת הידע והמודעות להיבטים הרגשיים ההתפתחותיים של תינוקות וילדים, לחשיבות הרבה לקשר הורה-ילד על התפתחות תקינה וכן  הרחבת ההסתכלות על ההתמודדות הרגשית של הורים, תינוקות וילדים בטיפולים התפתחותיים .

בנוסף יודגש החיבור בין הידע הרגשי התיאורטי לחדר הטיפולים כגון: על מה להתבונן מעבר למה שהעיניים המקצועיות שלנו רגילות לראות, הרחבת המודעות להתרחשות הרגשית המלווה את הטיפול, עידוד שיתוף פעולה הורה –ילד – מטפל, הדרכת הורים יעילה ונעימה

המטפל ההתפתחותי ירחיב את הידע בהתפתחות רגשית של ילדים, ידע לזהות היבטים רגשיים בסיטואציה הטיפולית, יהיה מודע לחשיבות הקשר הבין אישי, יכיר בחשיבות התקשורת בינו לבין המטופל וידע להפנות לגורמי טיפול מתאימים במידת הצורך.

את הקורס מעבירות יהודית אילתה ואורנה זוהר –  פיזיותרפיסטיות התפתחותיות בעלות ותק וניסיון רב.  בשיתוף עם יונה רוט מרפאה בעיסוק התפתחותית, כולן בוגרות תואר שני בהתפתחות הילד באוניברסיטת חיפה.

בכל אחד מימי הקורס תינתן הרצאה ע”י מרצה מתחום הפסיכולוגיה . הקורס כולל הרצאות פרונטליות תאורטיות, צפייה וניתוח סרטונים, סימולציות ודיונים בין המשתתפים, כמו כן ננתח סוגיות ומקרים  שיעלו על ידי המשתתפים בעזרתן של פסיכולוגיות קליניות .