מאגר הידע

עמדות ילדים בישראל כלפי ילדים עם ובלי מוגבלות

ד"ר שירלי ורנר - האוניברסיטה העברית, ירושלים
חלי פרץ - אחראית הערכת תכניות, מחלקת מחקר והערכה, בית איזי שפירא
ד"ר דנה רוט - מנהלת מחלקת מחקר והערכה, בית איזי שפירא

2015

Werner, S., Peretz, H., & Roth, D. (2015). Israeli children's attitudes toward children with and without disabilities. 
Early Childhood Research Quarterly,33, 98-107.

על המחקר

המחקר הנוכחי בוצע ביוזמת בית איזי שפירא, כתוצאה מהניסיון הנצבר במהלך שנים רבות של פעילות מגוונת, העוסקת בנושא עמדות הקהילה כלפי אנשים עם מוגבלות. המחקר אשר השווה בין עמדות של ילדי גן חובה כלפי ילדים עם מוגבלות פיזית, ילדים עם לקות שמיעה וילדים רגילים, הינו ראשון מסוגו בישראל, כמו כן בספרות המקצועית הכלל עולמית ניתן למצוא מעט מאוד התייחסות מחקרית לנושא.

היכולת לקבל אנשים עם מוגבלות, בכל תחומי החיים, כחלק אינטגרלי מהחברה הוא חלק מהותי מיישום אמנת האו"ם לשוויון זכויות של אנשים עם מוגבלויות. על אף הדיון ההולך ומתרחב בנושא זה לאנשים עם מוגבלויות וכן התקדמות הרבה בנושא הנגישות הפיזית עדיין רבה העשייה לקראת יצירת נגישות חברתית. נגישות חברתית אפשרית רק בחברה שבה לא קיימות סטיגמות ודעות קדומות שליליות כלפי אנשים עם מוגבלויות המהוות מחסום מרכזי עבור אנשים עם מוגבלות, המונע מהם להשתתף באופן מלא בחיי הקהילה. מסגרות משלבות ומערכות קהילתיות נגישות מסייעות בשינוי החברתי הנדרש להצלחת שוויון זכויות עבור כולם.

 גן הילדים יכול להיות הסביבה הראשונה בה יחוו הילדים עם המוגבלות את השילוב המלא יחד עם בני גילם או לחלופין ירגישו מנודים ומבודדים. לכן יש חשיבות רבה בבחינת עמדות הילדים ללא מוגבלות כלפי ילדים עם מוגבלות ובניית תכניות חינוכיות בהתאם.

עמדה מורכבת משלושה מימדים: המימד הקוגניטיבי, המימד הרגשי והמימד ההתנהגותי.  המימד הקוגניטיבי מכיל את התפיסות של האדם לגבי אובייקטים או אנשים ומאפשר לבצע תהליכים של הכללה מסיטואציה מוכרת לסיטואציה לא מוכרת. המימד הקוגניטיבי בודק אילו תכונות מייחס הילד לאנשים עם מוגבלויות. התפיסות הקוגניטיביות מקושרות באופן אסוציאטיבי עם רגשות שונים שיוצרים את המימד הרגשי של העמדה ומשפיעים על ההתנהגות העתידית של האדם כאשר יהיה באינטראקציה עם מושא העמדה. בהקשר זה, המימד ההתנהגותי בוחן את הנכונות של הילד להיות בקשר עם ילדים עם מוגבלות.

לצורך המחקר פותח בבית איזי שפירא כלי ייחודי המשלב תמונות שבו התבקשו הילדים להביע את עמדותיהם בהתייחס לשלושת ממדי העמדה כלפי הילדים השונים. במחקר השתתפו 106 ילדי מכ- 10 גנים ברחבי הארץ.

מן הממצאים עולה כי הילדים הביעו עמדות חיוביות יותר, בכל הממדים, כלפי ילדים ללא מוגבלות בהשוואה לעמדות כלפי ילדים עם מוגבלות פיזית או חושית. ילדים מייחסים לילד עם המוגבלות יותר תכונות שליליות כגון מלוכלך, רע, חולה וכד', מעדיפים לשחק ולהיות עם ילדים ללא מוגבלות ומבטאים רגשות שליליים יותר בהתייחס למצבים אפשריים של אינטראקציה עם ילד עם מוגבלות בהשוואה לילד ללא מוגבלות. בנוסף, בממד הקוגניטיבי, נמצאו עמדות שליליות יותר כלפי ילדים עם לקות חושית בהשוואה לילדים עם מוגבלות פיזית.

הממצאים מצביעים על החשיבות בחינוך כבר מהגיל הרך, בהעברת מידע תואם גיל לילדים ובשילוב ההורים וצוותי החינוך בבנייה ובעיצוב של
עמדות חיוביות וביצירת תשתית מוצקה לחברה מכילה ומקבלת. 

 ד"ר דנה רוט הרצתה על המחקר בכנס "פסיפס החיים" שנערך לרגל יום תסמונת דאון הבינלאומי 2016
לצפייה בהרצאה לחץ כאן

בעיתון "הארץ"פורסמה כתבה על המחקר
לקריאת הכתבה לחץ כאן

ראיון על המחקר ב"רדיו ללא הפסקה"
לרגל יום המוגבלויות הבינלאומי 2015 שודר
ב"רדיו ללא הפסקה" ראיון ובו עודד בן-עמי מראיין את חלי פרץ ממחלקת המחקר של בית איזי שפירא המדברת על ממצאי המחקר ואת כליל-אור מגן בת ה-16 וחצי, נערה עם שיתוק מולד המרותקת לכיסא גלגלים, ומספרת את סיפורה.

להאזנה לראיון - לחץ כאן


לקריאת המאמר בערבית - לחץ כאן

 

לקבלת מאמרים מספריית בית איזי שפירא ניתן לפנות ל: tovae@beitissie.org.il

מחלקת המחקר וההערכה בבית איזי שפירא יוזמת ונענית לבקשות לביצוע מחקרים יישומיים והערכת תכניות ושירותים בתחום המוגבלות. ביצוע מחקר או הערכה תלוי בקריטריונים שונים.
המחלקה מובילה גישות משתפות בתהליך המחקר או הערכה הן עם אנשי מקצוע או אנשים עם מוגבלות, ובאופן ספציפי את גישת "מחקר פעולה משתף".
לפרטים נוספים וליצירת קשר – לחץ כאן

מאמרים בשפה הערביתمواقف أطفال في إسرائيل تجاه أطفال مع إعاقة وأطفال بدون إعاقة
עמדות ילדים בישראל כלפי ילדים עם ובלי מוגבלות
וובינרים והרצאותעמדות ילדים בישראל כלפי ילדים עם ובלי מוגבלות
ספרים וחוברותעמדות כלפי אנשים עם מש”ה לפני ואחרי השתתפות בקורסים
  • מוגבלויות:

    כלל המוגבלויות

  • נושאים:

    קהילה וחברה - עמדות

  • מילות מפתח:

  • קהלים:

    הקהל הרחב, קהל מקצועי

  • לפרטים נוספים ניתן ליצור קשר :

     09-7701218


     הדפסה

  מאגר הידע