מאגר הידע

הצורך בטיפול רגשי בילדים עם נכויות מוטוריות

יצחק הירשברג - פסיכותרפיסט, מנהל המרכז לטיפול רגשי בילד ובמשפחה, בית איזי שפירא

2013

אצל ילדים ובני נוער עם פגיעה התפתחותית, מושם דגש רב על שיקום ותפקוד. הדבר בולט במיוחד אצל ילדים עם נכויות מוטוריות, כמו שיתוק מוחי ונכויות מגבילות דומות, שאצלם הקושי התפקודי נוכח מאוד. ההורים משקיעים את כל מרצם ויהבם על שיפור היכולת של הילד. השקעה הורית זו מוצדקת וחשובה ביותר, היות שככל שהתרגול והעזרה יחלו בגיל צעיר יותר, כך הסיכוי למיצוי ולפיתוח היכולת של הילד גדלה מאוד. אך עם הזמן מתגלה אצל הילדים הללו גם צורך גדול בטיפול רגשי, זה לא מפתיע היות וילדים ומתבגרים אלו מתמודדים עם מציאות לא פשוטה.

ילדים עם שיתוק מוחי שיכולים, משולבים במערכת החינוך הרגילה, אחרים משתלבים במערכות החינוך המיוחד המותאם לילדים כאלו. אצל המשתלבים בחינוך הרגיל אסור להתעלם מהקושי והמאמץ המיוחד שמוטל  עליהם בהתמודדות עם סביבת הילדים הרגילה. סביבה זו יכולה מצד אחד להגביר אצלם תחושה של יכולת טובה אך יחד עם זאת גם את תחושת הזרות והשונות. דבר זה הולך ומתבלט יותר ויותר עם הגדילה והופך לנושא מרכזי בהתבגרות.

אצל ילדים אלו הרבה פעמים מתלווים לקושי המוטורי גם קשיים נוספים, למשל הפרעות בקשב ובריכוז, לקויות למידה משמעותיות, קשיים בהתארגנות וזמני תגובה ארוכים, וכמובן גם קשיים על רקע רגשי כמו: פאסיביות והמנעות, התקפי כעס, ירידה במצב הרוח, התנהגות תלותית מאוד, והרגשה של הסביבה, הורים ומטפלים, שהם אינם ממצים את יכולתם. מצד שני נוכל לראות גם ילדים עם מצב רוח מרומם, כאילו שהנכות כלל לא מגבילה אותם, שיוצרים אצל הסביבה התפעלות גדולה. אלו ואלו כדאי מאוד שיעזרו מקצועית.

ההורים גם הם עוברים דרך ארוכה, משלב הינקות, כאמור שנים של השקעה עצומה וריצה בין בעלי מקצוע שונים, הכל כדי לקדם את הילד. חיפוש מסגרות מתאימות, לא פעם גם ניתוחים והתערבויות רפואיות  הכרחיות. זה ישמע אולי מוזר, אבל לוקח להורים לא מעט שנים להפנים שהילד שלהם נכה וישאר נכה, במידה זו או אחרת. לוקח להם שנים לווסת את הרגשות והציפיות שיש להם מעצמם ומהילד. גם להם ליווי מקצועי יכול לעזור.

לילדים עצמם גיל ההתבגרות מעלה מחדש את הרגשת השונות. כאשר בני גילם מתחילים יותר לשים לב למראה וללבוש, מתחילות חברויות ומתגברות הפנטזיות הרומנטיות, הפער בינם לבין הנערים והנערות בני גילם מתבלט יותר.

המרכז לטיפול רגשי בבית איזי שפירא לקח על עצמו לתת מענה טיפולי לילדים ובני נוער כאלו ולבני המשפחה שלהם. מתוך נסיונינו, טיפול רגשי יכול לסייע מאוד לילדים ולהורים לעבור את שלבי ההתפתחות השונים טוב יותר ולהקל במצבי חיים טעונים ומתוחים. טיפול בילדים ומתבגרים אלו דורש מעבר לידע המקובל גם הכרת הנכויות השונות מבחינה רפואית ונוירולוגית, כדי להבחין היטב בין קשיים על רקע גופני פיזיולוגי לאלו שהרקע שלהם רגשי וסביבתי. 

 

המרכז לטיפול רגשי בבית איזי שפירא, נותן מענה רחב לילדים, מתבגרים ובוגרים עם מוגבלות ולבני משפחתם. 
לפרטים נוספים וליצירת קשר – לחץ כאן

ספרים וחוברותהתערבות רגשית בגיל הינקות ובגיל הרך (3-0) במעונות יום שיקומיים: מודל עבודה
מהתקשורתמחקר חדש מצא: כך משפיע הטיפול המשותף להורים ולפעוטות עם מוגבלות
מאמריםהתערבות פסיכולוגית מוקדמת בפעוטות עם מוגבלות
Literature review: Early psychological interventions for infants and toddlers with disabilities
  • מוגבלויות:

    לקות נפשית, מוגבלות פיזית

  • נושאים:

    בריאות הגוף והנפש - טיפול רגשי

  • מילות מפתח:

  • קהלים:

    הקהל הרחב

  • לפרטים נוספים ניתן ליצור קשר :

     09-7701218


     הדפסה

  מאגר הידע