• ד"ר דנה רוט - מנהלת מחלקת מחקר והערכה, בית איזי שפירא
    דפנה רביב-כרמי - מחלקת מחקר והערכה, בית איזי שפירא
    דו"ח מיפוי צרכים בנושא טיפולי מקצועות הבריאות במעונות יום שיקומיים ובגנים של החינוך המיוחד שנערך על ידי מחלקת המחקר וההערכה של בית איזי שפירא בשיתוף פורום ארגונים והורים למען ילדים עם מוגבלויות.

  • תאיר סטפנסקי - קלינאית תקשורת, בית ספר לחינוך מיוחד והמרכז הטכנולוגי, בית איזי שפירא
    דיינה קפל - מרפאה בעיסוק, בית ספר לחינוך מיוחד והמרכז הטכנולוגי, בית איזי שפירא
    המאמר מתאר את תהליך פיתוח יכולת הייצוג העצמי כפי שמתקיימים בבית הספר לחינוך מיוחד בבית איזי שפירא.

  • ד"ר מיכל ניסים, ראשת מסלול מלמ"מ, המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין
    ד"ר אורלי עידו, מרכזת התכנית בוגר בחינוך היסודי 30+ והתמחות חינוך מבוגרים, המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין
    נעמי אריאל, מרצה, המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין
    חני שמרלינג, מרצה, המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין, מורה בבית הספר, בית איזי שפירא
    מטרת המחקר הנוכחי היא לחשוף את חוויותיהם של אנשי החינוך במסגרות של תלמידים עם מוגבלויות מרובות, אל מול האתגרים של ההוראה מרחוק והיתרונות הגלומים בה, ואת הצרכים שלהם ושל תלמידיהם שעליהם יש לענות כדי לאפשר הוראה מיטבית מרחוק בזמני סגר או בידוד.

  • אסטל סלוין - קלינאית תקשורת (Human Comm) MSc
    מדריך המציג לעומק את תוכנית הגמילה של בי"ס איזי שפירא ומוסיף תובנות על פי הניסיון שהצטבר בו. המדריך מתמקד בבניית תוכנית אישית עבור כל ילד ומתבגר, ומדגיש את היכולת של כל אדם להתקדם בדבר מה בתחום הגמילה.  

  • חלי פרץ - אחראית הערכת תכניות, היחידה למחקר והערכה, בית איזי שפירא
    תיאור תהליך ההערכה של תכנית הגמילה בבית הספר בבית איזי שפירא הכולל ראיונות אישיים עם הורים ואנשי הצוות - מחנכת וסייעת - בכל כיתה.

  • נעה ניצן - מרפאה בעיסוק, רכזת תחום טכנולוגי, המרכז לייעוץ טכנולוגי, בית איזי שפירא
    ההרצאה, במסגרת כנס בנושא למידה מרחוק של קרן אתנה ואנשים ומחשבים, עוסקת בלמידה מרחוק של מסגרות היום של בית איזי שפירא בתקופת הקורונה.

  • ימית לביא - רכזת מתנדבים, בית איזי שפירא
    לילך בר - עובדת סוציאלית קהילתית, רכזת המרכז לפיתוח מנהיגות, בית איזי שפירא
    תיאור צהרון המתקיים בבית איזי שפירא בו שוהים ילדים בני קבוצת השווים - לכולם מוגבלויות דומות.

  • אסטל סלוין - קלינאית תקשורת, רכזת מקצועות הבריאות, בי"ס איזי שפירא
    צוות קלינאיות תקשורת ומרפאות בעיסוק, בית הספר בית איזי שפירא
    במאמר מתוארות שתי פעילויות, מתוך מערך רחב יותר של עשייה שפותחה בבית הספר בית איזי שפירא, במטרה לפתח מיומנויות של כישורי חיים ולקדם השתתפות ילדים עם מוגבלות בפעילויות שכיחות בקהילה.
    במאמר מתוארות שתי פעילויות, מתוך מערך רחב יותר של עשייה שפותחה בבית הספר בית איזי שפירא, במטרה לפתח מיומנויות של כישורי חיים ולקדם השתתפות ילדים עם מוגבלות בפעילויות שכיחות בקהילה.

  • חני שחק - מנהלת בית ספר איזי שפירא
    לאה שטרן - עו"ס, בית ספר איזי שפירא
    הדס סעאת-דיאמונד - מחנכת, בית הספר איזי שפירא
    במאמר תיאור של תכנית מעבר בין בתי ספר של תלמידים עם מוגבלות, המבוססת על אוריינטציה אקולוגית מערכתית. המאמר מתאר את התכנית על שלביה ותוצריה.

  • חני שחק - מנהלת בית ספר איזי שפירא
    אסטל סלוין - קלינאית תקשורת, רכזת מקצועות הבריאות, בי"ס איזי שפירא
    חני שמרלינג - מחנכת, בית הספר איזי שפירא
    הדס סעאת - מחנכת, בית הספר איזי שפירא
    שי יוסף - מחנכת, בית הספר איזי שפירא
    הספר הינו תוצר של התכנית "איזי מטיילת בעולם" שנבנתה והועברה ע"י צוות המורות בבית הספר "איזי שפירא" כחלק מנושא החינוך הלשוני.

  • צוות המרכז לייעוץ טכנולוגי, בית איזי שפירא
    האייפד הינו אמצעי עזר טכנולוגי חשוב לילדים ולהוריהם. במדריך הסברים על ארגון האייפד, אפשרויות השימוש והפונקציות הקיימות בו וכן על הורדת אפליקציות מומלצות. המדריך תורגם לאנגלית ולערבית.

  • אסטל סלוין - קלינאית תקשורת, רכזת מקצועות הבריאות, בי"ס איזי שפירא
    דיינה קפל - דיינה קפל, מרפאה בעיסוק, המרכז לייעוץ טכנולוגי, בית איזי שפירא
    בוצ'ה הוא משחק פאראלימפי שהשחקנים בו מנסים להשליך כדור קרוב ככל האפשר לכדור מטרה לבן. המאמר מתאר את שילובו של המשחק בבית הספר בית איזי שפירא כפעילות ספורטיבית שבנוסף לשמירה על בריאות הגוף, מעצימה את התלמידים מספקת להם הזדמנות לפתח אינטראקציות חברתיות נורמטיביות באווירה מהנה, ומשמשת אמצעי לשיפור מיומנויות התנהגותיות, מוטוריות וקוגניטיביות.

  • חני שחק - מנהלת בית ספר איזי שפירא
    אסטל סלוין - קלינאית תקשורת, רכזת מקצועות הבריאות, בי"ס איזי שפירא
    המאמר מתאר את התכנית "איזי מטיילת בעולם" שנבנתה והועברה ע"י צוות המורות בבית הספר "איזי שפירא" כחלק מנושא החינוך הלשוני.
    המאמר התפרסם בכתב העת "שנתון אייזק ישראל: תקשורת תומכת וחליפית", 2016

  • הדס זהבי - מפקחת ארצית, השירות לשיקום, משרד הרווחה והשירותים החברתיים
    אריה שמש - מפקח ארצי, האגף לטיפול באדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית, משרד הרווחה והשירותים החברתיים
    כרמלה קורש-אבלגון - סגנית מנהלת הקרן למפעלים מיוחדים, המוסד לביטוח לאומי
    מיכל גולן - ראש תחום ילדים ונוער עם מוגבלות, ג'וינט-אשלים
    מיכל כהן-הטב - מנהלת תוכניות, תחום ילדים ונוער עם מוגבלות, ג'וינט-אשלים
    תכנית שמ“ש, עבור משפחות לילדים עם מוגבלות, מבקשת לחזק משפחות לילדים עם מוגבלות, מתוך תפיסה ואמונה, שלמשפחה היכולת והאחריות להעניק לילדהּ את איכות החיים המיטבית ויש לאפשר לה למלא תפקיד זה.
    התדריך מציג את הרקע ליוזמה, הרציונל שלה והעקרונות המרכזיים של התכנית.

  • World Cerebral Palsy Day
    תרגום: בית איזי שפירא


    פוסטר ובו מידע על מהו שיתוק מוחי.

  • חלי פרץ – אחראית הערכת תכניות, היחידה למחקר והערכה, בית איזי שפירא
    בסקירה שערכה חלי פרץ מידע מחקרי מפורט ועדכני הנוגע להיבטים שונים בחייהם של ילדים ובני נוער עם שיתוק מוחי והוריהם: היבטים רגשיים, חינוך ופנאי, טכנולוגיות חדשות, תפיסות טיפוליות ויעילותן. 

  • נעה ניצן - מרפאה בעיסוק, המרכז לייעוץ טכנולוגי, בית איזי שפירא
    רחלי בלום - המרכז לייעוץ טכנולוגי, בית איזי שפירא
    איריס אדטו-בירן - רכזת תכניות לימודים, מכון טראמפ, בית איזי שפירא

    האייפד לא נוצר בעבור אנשים עם מוגבלות, ודווקא משום כך הוא מוביל לשינוי של ממש באיכות חייהם. בבית איזי שפירא נמצא כי השימוש באייפד מעודד מוטיבציה ומעורבות בהשתתפות במגוון פעילויות בקרב ילדים ובוגרים עם מוגבלות. המאמר מתאר את ההטמעה והשימוש באייפד לצרכי פנאי ומשחק, חינוך ותקשורת, ומציג רשימה של אפליקציות.
    המאמר פורסם לראשונה ב - IJOT - כתב עת ישראלי לריפוי בעיסוק.

  • אסטל סלוין – קלינאית תקשורת, רכזת מקצועות הבריאות, בי"ס איזי שפירא
    רז טננבאום – קלינאית תקשורת, בית איזי שפירא

    המאמר מסביר מהי קלינאות תקשורת ובאלו תחומים מטפלים קלינאי התקשורת. 

  • נעה ניצן - מרפאה בעיסוק, המרכז לייעוץ טכנולוגי, בית איזי שפירא
    ד"ר דנה רוט - מנהלת מחלקת מחקר והערכה, בית איזי שפירא
    הן להורים והן למורים תפקיד מרכזי בתהליך הטיפול בילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית בינונית-קשה. המחקר בדק את הקשר בין הדיווח על המיומנויות החברתיות של הילד לבין הדחק ההורי ואת ההתאמה בין דיווח ההורים לבין דיווח המורים על המיומנויות החברתיות של הילד.

  • יצחק הירשברג - פסיכותרפיסט, מנהל המרכז לטיפול רגשי בילד ובמשפחה, בית איזי שפירא
    המאמר מסביר את קשייהם של הורים לילדים עם מוגבלות התפתחותית בעת חירום, ומייעץ כיצד ניתן להתמודד עם הקשיים המיוחדים העומדים בפניהם.

  • לילי לוינטון - סמנכ"לית מקצועית, בית איזי שפירא
    עבודת צוות נמצאה כמתאימה במיוחד בשירותים המטפלים באנשים עם צרכים מורכבים.
    המאמר מתאר את סוגי הצוותים השונים.

  • עירית טוראל - רכזת מקצועות הבריאות, בית איזי שפירא
    שיתוק מוחין משפיע על יכולות התנועה הנורמלית של השרירים, ומפריע לילד לבצע פעולות רגילות המתאימות לגילו. זריקות בוטולינום טוקסין הן אחת מצורות הטיפול המשמשות כיום כטיפול להורדת ספסטיות בילדים אלו.
    המאמר מסביר מהו שיתוק מוחין, מהו בוטולינום טוקסין וכיצד הוא פועל.

  • נעה ניצן - מרפאה בעיסוק, המרכז לייעוץ טכנולוגי, בית איזי שפירא
    האייפד הוא אמצעי טכנולוגי נורמטיבי והתאמתו לאנשים עם מוגבלויות שונות מקדם את השתתפותם בקהילה, מאפשר להם למצות טוב יותר הזדמנויות בתחומי חיים שונים ומקדם בכך שוויון זכויות.  המאמר מתאר את האפשרויות הרבות הגלומות באייפד ואת המרכז לייעוץ טכנולוגי שקם בבית איזי שפירא בעקבות התובנה כי חשוב לפתח מענים טכנולוגיים לצרכים השונים של ילדים ומבוגרים עם מוגבלויות ושל משפחותיהם, והניסיון הרב שהצטבר בו בתחום זה.

  • פרופ' קיטי אייס - המרכז לתקשורת תומכת וחלופית, אוניברסיטת פרטוריה, דרום אפריקה
    בעקבות תוכנית העצמה לצעירים עם שיתוק מוחין המשתמשים בתת"ח בדרום אפריקה, בה הם לומדים להשתמש באמצעי התקשורת החלופית באופן אפקטיבי, מתארת פרופ' אייס את תהליך העצמה שחווים המשתתפים בתכנית. באמצעות תיאורי מקרה היא מציגה את היחס המורכב הקיים בין היכולת התקשורתית, ההזדמנויות להשתתפות חברתית, חשיבות מערכת התמיכה ופיתוח ההעצמה.
    ההרצאה נישאה בכנס הבינלאומי החמישי של בית איזי שפירא "לומדים מהאתמול מעצבים את המחר" - 2011

  • אסטל סלוין - קלינאית תקשורת, רכזת מקצועות הבריאות, בי"ס איזי שפירא
    רז טננבאום - קלינאית תקשורת, בית איזי שפירא
    ילדים ומבוגרים, אשר מסיבות שונות מתקשים לדבר ולהביע עצמם באמצעות דיבור משתמשים במגוון ערוצי תקשורת אשר תומכים בדיבור הלקוי או שמהווים לו תחליף. המאמר מתאר את ערוצי התקשורת הללו המכונים תקשורת תומכת וחלופית - תת"ח

  • עירית טוראל - רכזת מקצועות הבריאות, בית איזי שפירא
    עמידון הוא מתקן העמדה המאפשר לילדים המתקשים בעמידה לעמוד בכוחות עצמם בתוך המתקן ללא צורך בסיוע אדם נוסף. המאמר מתאר את מגוון התועלות בשימוש בעמידון.

  • עירית טוראל - רכזת מקצועות הבריאות, בית איזי שפירא
    פיזיותרפיה הוא תחום העוסק באבחון, שיקום ומניעה של בעיות במערכת התנועה.
    המאמר מתאר את עבודת צוות הפיזיותרפיה בבית איזי שפירא על כל היבטיו.

  • גבע אנטופולסקי - סטודנט בחוג לפיזיותרפיה, אוניברסיטת חיפה.
    ג'יל רודריגז - פיזיותרפיסטית ומדריכת סטודנטים, מרכז דה-לו, בית איזי שפירא.

    הליכון הינו מכשיר המיועד לסיוע לילדים בזמן הליכה על ידי הענקת שיווי משקל ותנועתיות.
    המאמר סוקר סוגים שונים של הליכונים ומסביר את התאמתם לצרכים השונים של הילדים המשתמשים בהם.

  • ד"ר אלעד ושדי - פיזיותרפיסט 
    ד"ר דנה רוט - מנהלת מחלקת מחקר והערכה, בית איזי שפירא
    מחקרם של ד"ר דנה רוט וד"ר אלעד ושדי המתואר במאמר, מציע את האימון במסילה נעה ככלי טיפולי לילדים עם שיתוק מוחין ההולכים על קצות האצבעות.

  • שוש קמינסקי – ממונה על החטיבה הקהילתית ופיתוח משאבי ידע, בית איזי שפירא
    אחים של ילדים עם מוגבלות נפגשים עם סטיגמות הרווחות בחברה כלפי אנשים עם מוגבלות הנובעות מבורות, חוסר מידע וידע. הדעות הקדומות והקושי החברתי בקבלת האחר השונה, מעמיד את האחים בפני התמודדויות עם אתגרים, קשיים וחוויות רגשיות מורכבות.
    המאמר מתאר תוכנית התערבות בסביבה החברתית של האחים שמטרתה העצמת האחים ויצירת שינוי בעמדות כלפי אנשים עם מוגבלות בקרב ילדים בסביבה החברתית שלהם.

  • חני שחק - מנהלת בית ספר איזי שפירא
    למשפחה תפקיד מרכזי בחיי הילד ובידיה ידע רב אודות יכולות הילד שלה, קשייו וצרכיו. בית ספר "בית איזי שפירא" הוא בית ספר ממוקד משפחה השם את המשפחה במוקד העשייה ותומך ביכולת ההורים לאפשר לילדיהם למצות את הפוטנציאל שלהם. המאמר מתאר את עקרונות המודל והנחות היסוד שלו.

  • לילי לוינטון - סמנכ"לית מקצועית, בית איזי שפירא
    המאמר מתאר את תהליך ההערכה הרב-מקצועית הנעשית תוך שימוש במדדים תקניים ובשיטת לא-פורמאליות. ההערכה נעשית בשיתוף עם הורי הילד המוערך והם יכולים לבחור את מידת מעורבותם בתהליך הטיפול בו.

  • ד"ר דנה רוט - מנהלת מחלקת מחקר והערכה, בית איזי שפירא
    ד"ר מישל שפירא - מנהלת תחום סנוזלן (לשעבר), בית איזי שפירא
    נקודת המוצא בהתאמת הסביבה היא שהסביבה צריכה להיות מאפשרת לכולם וכי עליה להתחשב באנשים עם הצרכים הרבים והמיוחדים ביותר. המאמר עוסק בסביבה הפיזית על גירוייה והשפעתה על הוויסות החושי, מרכיבי התכנון של בתי הספר ומגרשי המשחקים לשם התאמתם לילדים עם מוגבלות שכלית.

  • לאה שטרן - עו"ס, בית ספר איזי שפירא
    פנינית לייבוביץ - תרפיסטית במוזיקה, בית איזי שפירא
    החוברת מציגה את אחד ממוקדי העשייה של בית איזי שפירא בתחום המשפחה - "אחאות מיוחדת". מזה שנים רבות מופעלות תכניות לאחים ואחיות של ילדים עם צרכים מיוחדים על בסיס ההבנה כי הם זכאים וזקוקים למענים ההולמים את צורכיהם המיוחדים. החוברת מציגה את ההתערבויות השונות למשפחות ולאנשי המקצוע בשני צירים: 1. תכניות שנועדות לאחים עצמם. 2. תכניות שנועדות להורים וממוקדות בנושא האחאות.

  • נעה ניצן - מרפאה בעיסוק, המרכז לייעוץ טכנולוגי, בית איזי שפירא
    האייפד הוא אמצעי שיכול לסייע לילדים ולבוגרים שיש להם קשיי תקשורת, קשיים מוטוריים מגוונים או קשיים קוגניטיביים שונים. בעזרת השימוש בו הם יכולים לרכוש מיומנויות אישיות וחברתיות ולהשתלב בקהילה בצורה נורמטיבית, ובכך להתקדם. המאמר מתאר את האייפד ככלי לביטוי עצמי, את השלכות השימוש בו על המשפחה כולה, ואת שימושיו ככלי משלב ומסייע בלמידה ובשעות הפנאי.

  • אסטל סלוין - קלינאית תקשורת, רכזת מקצועות הבריאות, בי"ס איזי שפירא
    חני שחק - מנהלת בית ספר איזי שפירא
    גמילה מחיתולים תורמת לרכישת שליטה של הילד על גופו ומעצימה את תחושת העצמאות שלו. הגמילה מחיתולים היא שלב משמעותי בתהליך החברתי-חינוכי של הילד, תורמת לאיכות חייו וחיי משפחתו ושומרת על כבודו. המצגת מתארת את תהליך הגמילה של ילדים עם צרכים מיוחדים כפי שמתקיים בבית הספר איזי שפירא, תוך שיתוף פעולה עם הורי התלמידים.

  • אסטל סלוין - קלינאית תקשורת, רכזת מקצועות הבריאות, בי"ס איזי שפירא
    חני שחק - מנהלת בית ספר איזי שפירא
    לאה שטרן - עו"ס בית ספר איזי שפירא
    גמילה מחיתולים הינה שלב משמעותי בתהליך החינוכי-חברתי של הילד, שלב המשקף את ציפיות החברה להתאמת התנהגותו לדרישותיה. בחוברת תכנית גמילה מחיתולים לילדים עם מוגבלויות.

  • צוות המרכז לייעוץ טכנולוגי, בית איזי שפירא
    IPad מתאים לילדים: עוזר בלמידה, מעודד יוזמה ואינטראקציה חברתית, משפר מיקוד וריכוז, תקשורת ועוד.
    המאמר מציג את מגוון הפעילויות המתבצעות עם iPad  בבית איזי שפירא.

  • ד"ר מישל שפירא - מנהלת תחום סנוזלן (לשעבר), בית איזי שפירא
    ד"ר דנה רוט - מנהלת מחלקת מחקר והערכה, בית איזי שפירא
    אנג'לה מרקוס - יועצת תאורה
    גד גלעדי - יועץ תאורה

    לסביבה הפיזית יש השפעה על ההתנהגות האנושית. כיתה היא סביבה האמורה לעודד למידה, ולפיכך היא דורשת קשב, ריכוז ויכולת התמדה קוגניטיבית. המחקר מתייחס להיבט של התאורה הפיזית והשפעתו על ילדים בגיל הרך עם נכויות התפתחותיות.