הצורך בטיפול רגשי בילדים ובני נוער עם מוגבלויות בתנועה ובניידות

תאריך עדכון: 3 ביולי 2017

אצל ילדים ובני נוער עם פגיעה התפתחותית, מושם דגש רב על שיקום ותפקוד. הדבר בולט במיוחד אצל ילדים עם נכויות מוטוריות, כמו שיתוק מוחי ונכויות דומות המגבילות את התנועה והניידות, אצלם הקושי התפקודי נוכח מאוד. ההורים משקיעים את כל מרצם ויהבם על שיפור היכולת הגופנית של הילד, השקעה הורית זו מוצדקת וחשובה ביותר וזאת היות שככל שהתרגול והעזרה יחלו להינתן בגיל צעיר יותר, כך הסיכוי למיצוי ולפיתוח היכולת של הילד גדלים מאוד. יחד עם זאת, עם הזמן מתגלה אצל הילדים הללו גם צורך גדול בתמיכה רגשית, דבר זה לא מפתיע היות וילדים ומתבגרים אלו מתמודדים עם מציאות מורכבת ותובענית.

 

חלק מהילדים והמתבגרים הללו משולבים במערכת החינוך הרגילה, אחרים משתלבים במערכות החינוך המיוחד ובמסגרות יעודיות המותאמות למוגבלות המסויימת שלהם. אצל המשתלבים בחינוך הרגיל תהיה זו טעות להתעלם מהקושי והמאמץ המיוחד המוטל  עליהם מעצם ההתמודדות עם סביבת הילדים הרגילה. סביבה כזו יכולה כמובן להגביר אצלם תחושה של יכולת טובה אך יחד עם זאת גם את תחושת הזרות והשונות.

כדאי לדעת שאצל ילדים עם מוגבלויות שונות הרבה פעמים מתלווים לקושי המוטורי גם קשיים לימודיים, למשל הפרעות בקשב ובריכוז, לקויות למידה משמעותיות, קשיים בהתארגנות וזמני תגובה ארוכים. דברים שצריכים להלקח בחשבון בכל תוכנית שילוב.

קשיים נוספים שיכולים להתגלות הם קשיים על רקע רגשי המשפיעים על מצב הרוח והמוטיוציה של ילדים ומתבגרים אלו.ביטויים לכך יכולה להיות התנהגות סוערת, התקפי כעס וזעם או להיפך, פאסיביות והמנעות, ירידה במצב הרוח, והתנהגות תלותית מאוד. דברים היוצרים אצל ההורים והמטפלים, את ההרגשה שילדים אלו אינם ממצים את מלוא יכולתם. חשוב להבין שגם כשאנו רואים ילדים עם מצב רוח מרומם, פעלתנים מאוד המתנהגים כאילו שהנכות כלל לא מגבילה אותם, ויוצרים כך אצל הסביבה התפעלות גדולה, אסור לשכוח שגם הההתמודדות שלהם מורכבת מאוד ותובענית.

 

לגבי ההורים, גם הם עוברים דרך ארוכה, משלב הינקות, כאמור שנים של השקעה עצומה וריצה בין בעלי מקצוע שונים, הכל כדי לקדם את הילד. חיפוש מסגרות מתאימות, לא פעם גם ניתוחים והתערבויות רפואיות  הכרחיות. זה ישמע אולי מפתיע, אבל לוקח לא מעט שנים להפנים שהילד שלהם נכה וישאר עם נכות, במידה זו או אחרת כל חייו. לוקח להורים לפעמים שנים  לווסת את הרגשות והציפיות שיש להם מעצמם כהורים ומהילד. גם להם ליווי מקצועי  בתקופות שונות, יכול לסייע.

 

באשר לילדים עצמם, גיל ההתבגרות מעלה מחדש את הרגשת השונות. כאשר בני גילם מתחילים יותר לשים לב למראה וללבוש, כשמתחילות חברויות ומתגברות הפנטזיות והקשרים הרומנטיים, הפער בינם לבין הנערים והנערות בני גילם מתבלט יותר. ההתלבטות לאן הם שייכים, האם להתערות עם ילדים שאינם מוגבלים או לחפש את חברת הילדים שכמותם, עולה ומעלה התחבטויות נפש לא פשוטות. אל תוך שאלת הזהות העצמית המתגבשת וקבוצת ההשתייכות, מוכנסים גם הנכות והמוגבלות.

 

המרכז לטיפול רגשי בבית איזי שפירא לקח על עצמו לתת מענה טיפולי לילדי ובני נוער אלו ולבני המשפחה שלהם. מתוך נסיונינו, טיפול רגשי יכול לסייע מאוד לילדים ולהורים לעבור את שלבי ההתפתחות השונים טוב יותר ולהקל במצבי חיים טעונים ומתוחים. טיפול בילדים ומתבגרים אלו דורש מעבר לידע הפסיכולוגי המקובל גם ידע והכרה של הנכויות והתסמונות השונות מבחינה רפואית ונוירולוגית, כדי להבחין היטב בין קשיים על רקע גופני פיזיולוגי לאלו שהרקע שלהם רגשי וסביבתי, וזאת כדי לדעת תת לילדים ומתבגרים אלו את המענה המותאם המיטבי עבורם.

 

כתב יצחק הירשברג, מנהל המרכז לטיפול רגשי בבית איזי שפירא, רעננה

 

למידע נוסף ויצירת קשר: לחץ

 

 

יום עיון בנושא “זהות, עבודה ואהבה”

מרכז מרופין לקריירה ובית איזי שפירא מזמינים אתכם ליום עיון בנושא “זהות, עבודה ואהבה” . במסגרת יום העיון יושק ספרו של ד”ר בני הוזמי “זהות של מסוגלות”. נשמח לראותכם! הזמנה ב-PDF להרשמה לחץ

בית איזי שפירא גאה להשתתף בשבוע המצוינות הישראלית, יוזמת קרן טראמפ

בית איזי שפירא גאה להשתתף בשבוע המצוינות הישראלית, יוזמת קרן טראמפ

נשמח להזמינכם ל”בית פתוח”: סיור התנסות חווייתית, והיכרות עם מרכזי המצוינות שלנו ולמפגשים מרתקים ומעשירים בסגנון TED. אנו שמחים להכיר לכם את טומי, משתמש תת”ח (תקשורת תומכת חילופית) וכיום סטודנט לתואר ראשון. סיפורו האישי של טומי, הוא סיפור של מצוינות, השראה ואהבה: “אני טומי ברצ’נקו, אקטיביסט, גר בראש העין. אני […]

פסח שמח מבית איזי שפירא- והגדנו לכם ביום הזה…

פסח שמח מבית איזי שפירא- והגדנו לכם ביום הזה…

חשוב לי להשמיע את קולי “אני טומי ברצ’נקו, אקטיביסט, גר בראש העין. אני מכיר את “בית איזי שפירא” הרבה מאוד זמן, הייתי בגן הילדים ב”מרכז דה לו” וכאן למעשה התחלתי את המסע שלי. במקום הזה עזרו לי לבנות את עצמי ולהתפתח ולהרגיש ילד כמו כל אחד. כאן גם נתנו מעטפת […]

0  תגובות