“האוניברסיטה המשולבת – לימודים גבוהים מותאמים לכולם”

תאריך עדכון: 30 באוגוסט 2018

בתאריך ה-5.9.18 יערך טקס הסיום של מחזור 18 של האוניברסיטה המיוחדת.

בדיוק שנה לפני ערכנו את ערב העיון והטקס סיום של בוגרי המחזור ה-17 של הקורס “האומנות לחיות-מבוא לפסיכולוגיה מעשית” באוניברסיטה המשולבת. הסטודנטים בוגרי הקורס עברו תהליך משמעותי בו הם פיתחו זהות של מסוגלות ורכשו את היכולת לשים בקדמת הבמה את היכולות והכוחות..

 אנשים עם לקויות למידה מורכבות ואינטליגנציה הקרובה לנורמה, על פי רוב מתקשים לעמוד בתנאי הסף של מוסדות אקדמיים ועקב כך נבצר מרבים מהם להשתלב בלימודים באקדמיה. להדרה זו השלכות גם על חיי החברה  והשפעה ישירה גם על ההשתלבות התעסוקתית שלהם.

מציאות זו הניעה כבר בשנת 2002, את מכון טראמפ שבבית איזי שפירא להרחיב את התרגום המעשי של ערכי השילוב והבחירה כאמצעי להעלאת איכות החיים עבור בוגרים אלו  באמצעות פתיחתה של “האוניברסיטה המשולבת”. האוניברסיטה המשולבת פועלת לקיים מגוון ורחב של תכניות וקורסים אקדמיים מונגשים קוגניטיבית  (באמצעות קורסים עם קרדיט לתואר, קורסים להעשרה ולהתעדה מקצועית) במוסדות אקדמיים ובמסגרות אחרות ללימודים גבוהים. זאת מתוך כוונה לאפשר לכל אדם עם לקות למידה מורכבת, המעוניין בלמידה ובצמיחה אישית, למצוא את הערוץ האקדמי המתאים לו.

 

כך  מאפשרים לבוגרים אלה להשתלב ולתרום במרחב החברתי כשהם מצויידים בזהות של מסוגלות, בידע ובמיומנויות ואגב כך, להגביר משמעות קיומית, חירות אישית, אושר פנימי וחוויית הגשמה.

 ייחודיותה של התכנית משתקפת במספר היבטים: חלוציותה בפיתוח תכניות מונגשות קוגניטיבית ומותאמות, שימת דגש על פיתוח זהות של מסוגלות והתבססות על גישת הכוחות (התמקדות ב-ability  ופחות ב-dis), עבודה מערכתית (במוקד הסטודנט אך במידת הצורך ובהסכמתו מתנהל שיח גם עם מערכות תמיכה שונות שלו), פריסה גיאוגרפית והיקפי פעילות רחבים, התאמה תרבותית ופיתוח תורת עבודה להוראה מותאמת. כמו כן, מתכונת הלמידה מתייחסת לשלושה ממדים בו זמנית: הוספת ידע, עיבוד רגשי בקבוצה ו”גזירת” כלים מעשיים.

 ב-15 השנים הראשונות לקיומה של האוניברסיטה המשולבת, בגרו 1,590 סטודנטים תכניות שונות במסגרתה. בשנת הלימודים האחרונה (תשע”ז), למדו 350 סטודנטים ב-26 תכניות לימודים שונות במוסדות האקדמיים בכל רחבי הארץ.

 כפי שציין ד”ר בני הוזמי, מנהל אקדמי בית איזי שפירא ומנהל האוניברסיטה המשולבת: קורס הליבה של האוניברסיטה המשולבת “האומנות לחיות”, הינו תהליך המכוון לשים בקדמת הבמה, לא את המוגבלות, אלא את היכולות והכוחות, ממנו צומחת ומתחזקת האהבה העצמית, ומשם היכולת לאהוב את האחר, להגדיר ייעוד ומשמעות קיומית. ההבנה של היחיד כי הינו בעל יכולות מעצימה אותו להפתח, להשתתף במרחב החברתי וליצור קשרים בינאישיים משמעותיים.


 מהותו של הקורס הזה כמו גם תכניו, עומדים בבסיס ההכרה שמוגבלות איננה ה”בעיה” של האדם עצמו, אלא היא ברובה תוצר של הבניה חברתית ומידת הנכונות של החברה להסיר מכשולים בפני הפרטים בה. כל עוד אדם רוצה ללמוד, תפקידינו כחברה למצוא לו את הכיסא המתאים. התקופה שאנשים “נפלו בין הכיסאות” צריכה לעבור מהעולם. חובתנו כחברה להתאים כיסאות אישיים לכל אחד, הן אם מדובר ברצון לצמיחה אישית וללמידה והן בהתייחס לכל תחום אחר. בעשייה שכזו אנו מבטחים את עצמנו כחברה שכן “האחר” של היום עלול להיות כל אחד מאתנו, מחר… “

 

ליצירת קשר 

 

 
ד”ר בני הוזמי הציג בכנס זירו 2020

ד”ר בני הוזמי הציג בכנס זירו 2020

גאים לספר על השתתפותו של המנהל האקדמי של בית איזי שפירא, ד”ר בני הוזמי, שהציג את מודל האוניברסיטה המשולבת בפאנל בכנס זירו פרוג’קט שהתקיים בוינה. https://www.facebook.com/zeroproject.org/

חדש במכון טראמפ! קופצים לבריכה שלכם!

חדש במכון טראמפ! קופצים לבריכה שלכם!

תשארו במים, אנחנו נבוא אליכם! לאור הביקוש הרב להרצאות וקורסים ברחבי הארץ, פתחנו היום לראשונה, את סדרת ההכשרות למקצועות המים הפריסה ארצית ובהתאמה לבקשת המסגרת! מעוניינים בקורסים אצלכם בבריכה? תבחרו נושא: ** קורסים מתקדמים להידרותרפיסטים 🔹קשר מים- הידרותרפיה ככלי לטיפול באנשים עם אוטיזם 🔹נוגעים במים- הידרותרפיה ככלי לטיפול בקשיים העיבוד […]

צעד ראשון לשינוי גדול! המנהלה של שירותי בריאות כללית סיימו הכשרה של  נגישות השירות הרפואי לאנשים עם מוגבלויות

צעד ראשון לשינוי גדול! המנהלה של שירותי בריאות כללית סיימו הכשרה של נגישות השירות הרפואי לאנשים עם מוגבלויות

התרגשנו ביחד עם המסיימות משירותי בריאות כללית של קורס המנהלה לנגישות השירות הרפואי לאנשים עם מוגבלויות במכון טראמפ בבית איזי שפירא. זהו חלק ראשון בסדרת הכשרות מקיפה של מכון טרמפ בבית איזי שפירא עם קופת חולים כללית. באירוע הסיום כולן שיתפו בדברים שהן למדו ובהסתכלות החדשה שלהם וגם הציגו את […]

0  תגובות