קראו מאמר מעניין מהמרכז לטיפול רגשי: טיפול פסיכולוגי/רגשי לילדים ומבוגרים עם -ADD ו-ADHD

תאריך עדכון: 25 בינואר 2018

טיפול פסיכולוגי/רגשי לילדים ומבוגרים עם -ADD ו-ADHD

החוויה הרגשית והמנטלית של הסובלים מהפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות

כתב: עמית אדלשטיין, פסיכולוג קליני, במרכז לטיפול רגשי, בית איזי שפירא

ילדים ומבוגרים עם בעיות קשב וריכוז, אשר לעיתים סובלים גם מהיפראקטיביות, מגלים מגיל צעיר קושי לעמוד באתגרים שהסביבה המודרנית מציבה להם. לדוגמא, לשבת וללמוד שעות רבות בבית הספר, ובמקרה של מבוגרים להיות מרוכזים לאורך זמן במשימות שהם צריכים לעשות. התנהגותם הלא מסתגלת זוכה להערות מצד הסביבה, והם הופכים להיות בעיתיים בעיני עצמם והאנשים הקרובים אליהם. בטחונם העצמי ביכולתם להיות חלק מהחברה מתערער, ויש מביניהם מי שיוותרו מראש וימנעו מלהתמודד עם אתגרים כמו למידה של חומר חדש או עבודה חדשה.

קשיים אלו משתקפים גם בחוויה הרגשית והמנטלית אשר איתה ילדים ומבוגרים אלו חיים. הם קולטים מידע באופן לא רציף, אשר נקטע כל פעם מחדש. לדוגמא, ילד יושב בכיתה ומקשיב למורה שלו מסבירה איך פותרים חיבור שברים. הוא שומע כי צריך לחפש מכנה משותף לשורת המכנה, אך אז נפסק הקשב שלו לדברים שלה באופן פתאומי. לאחר כמה דקות הוא שומע אותה מבקשת שיפתרו את התרגילים שהיא רושמת על הלוח, כתרגול על החומר שהרגע לימדה. הוא זוכר שהוא צריך לחפש מכנה משותף, אבל אין לו מושג מה עושים עם זה ואיך ממשיכים משם. ילד שכזה יכול להרגיש לא שייך לסביבה שבה הוא גדל, מה שמוביל לחוויה של שונות וחריגות.
בנוסף, אין לסובלים מהפרעות קשב וריכוז מודעות למצב שבו הם נמצאים כאשר הם מתנתקים. הם מתקשים להגדיר מדוע הם לא מצליחים לעבוד או ללמוד, למרות שלעיתים קרובות ברור כי הם ברוכים ביכולות. העובדה כי יש להם פוטנציאל שהם לא מצליחים למצות יכול לתסכל עוד יותר את הסובלים מהפרעה זו, אשר לעיתים זוכים גם לביקורת מהסביבה על כך שהם לא מתאמצים מספיק. מבוגרים יכולים לגלות לאחר שנים רבות כי הם סובלים מהפרעת קשב וריכוז, פעמים רבות דרך האבחון של הילד שלהם כבעל אותם קשיים. אנשים אלו מספרים כי התייחסו אליהם בעבר כעצלנים ולא יוצלחים, דבר אשר גרם להם סבל רב.

על זה צריך להוסיף את המרכיב האישי של כל אדם. כל אחד הסובל מקשיים אלו, חווה את עצמו לא רק על פי הפגיעה בקשב ובריכוז שלו, אלא גם על פי האישיות המסוימת שלו. לדוגמא, ילד עם נטיה לרצות את המבוגרים סביבו יהיה מתוסכל מאוד בכיתה, ואולי יחווה חשש מתמיד לאכזב את המורה שלו ולאבד את האהבה שלה אליו. ילד זה יכול לחוות חרדה גדולה ללכת לבית הספר בשל גורמים אלו, והוא יכול לחפש דרכים כדי להתחמק מללכת לבית הספר או להמנע מכל משימה לימודית שיקבל. לבסוף מתקבלת תמונה התנהגותית של ילד סרבן, אך יש צורך להבין מה עומד מאחורי הדברים: הוא נתון בקונפליקט מתמיד ומייאש בין הרצון להיות “ילד טוב” לבין הקושי להיות קשוב למבוגרים סביבו.

גורם נוסף אשר משפיע על החוויה של אדם את עצמו הוא הסביבה שבה הוא חי, ביחוד כשמדובר בילדים. צריך לקחת בחשבון את הקשר עם ההורים, בית הספר, וערכים חברתיים ותרבותיים, אשר משפיעים על הדרך שבה הילד או המבוגר מרגיש שמתייחסים אליו ואל הקשיים שלו.

ניתן לראות כי ישנם משתנים רבים שצריך לקחת בחשבון, על מנת להבין את החוויה של הילד או המבוגר אשר מתמודד עם קשיים של קשב, ריכוז והיפראקטיביות. במסגרת של טיפול פסיכולוגי/רגשי, המטפל עוזר למטופל לחשוב בצורה רחבה ומעמיקה על עצמו. המטופל רוכש תובנות חדשות לגבי היכולות והקשיים הספציפיים שלו, כמו גם הבנה של המחסומים הרגשיים כגון פחד או חרדה שהוא מתמודד איתם עקב אותם קשיים. בנוסף, המטופל מקבל חיזוק לתחושות חיוביות של אמונה בעצמי ובקשר עם האחר, שכן החוויה הטיפולית מתרחשת באמצעות קשר מיטיב ומגדל.

שאלות נוספות? פרטים? ייעוץ? פנה אלינו:

    שם

    טלפון

    מייל

    נושא הפנייה

    במה נוכל לעזור?

     

     
    לימור מאירוביץ | YNET: מגפת הבדידות: עדיין לא נמצא חיסון

    לימור מאירוביץ | YNET: מגפת הבדידות: עדיין לא נמצא חיסון

    עד שהופיעה הקורונה, הבדידות הוגדרה כמגיפה של המאה ה-21. זוהי תחושה שמשותפת לאנשים מכל הגילים והתרבויות, והתגברה מאז ש-COVID19 הופיע בחיינו. לצערנו, מחקר שנערך לאחרונה בבריטניה מצא שאנשים עם מוגבלות חווים בדידות בשיעור גבוה פי 4 מאשר אנשים ללא מוגבלות!
    המשמעות היא שאנשים עם מוגבלות נמצאים בסיכון גבוה יותר לחוות בדידות, וכל התופעות הקשורות אליה – כגון ירידה באיכות החיים ומצוקה נפשית אז מה אפשר לעשות? האם יש חיסון “מונע בדידות”?
    התשובה והמאמר המלא והמרתק בכתבה של לימור מאירוביץ מתוך ynet

    שנת הלימודים נפתחה! איזו התרגשות לפגוש את כולם ❤️

    שנת הלימודים נפתחה! איזו התרגשות לפגוש את כולם ❤️

    פתיחת שנת הלימודים בבית איזי שפירא! אנחנו כל כך שמחים לחזור לגנים ולבית הספר היום אנו מברכים ילדים חדשים שהצטרפו אלינו בגנים ובכיתה א’, ואנחנו זוכים לפגוש חיוכים מוכרים של תלמידים ואנשי צוות אהובים. זו חגיגה משמחת! אנו מאחלים לתלמידים שלנו, ולכל התלמידים בישראל – שנה מדהימה של למידה ומשחק, […]

    קונצרט סיום שנה – מנגנים על ארקנה

    קונצרט סיום שנה – מנגנים על ארקנה

    כשאנחנו מדברים על הנגשה אנחנו מדברים על זה שהכל אפשרי! חשבתם פעם על הזכות לנגן מוזיקה? כולם רוצים לחוות מוזיקה, וליצור אותה, ללא קשר למגבלות ומוגבלות? הנגשה היא לא רק הרמפה בכניסה לבניין – הנגשה היא הרבה מעבר לכך, היא כוללת גם את היכולת ליצור, לשחק ולהינות כמו כולם וביחד […]

    0  תגובות